Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miejski Ozorków

Kolorowy pasek

OGŁOSZENIE o zmianie przepisów prawa dotyczących ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych oraz Prawo o aktach stanu cywilnego.

U W A G A

 

Od 01 marca 2015r. następuje zmiana przepisów prawa dotycząca

ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych

oraz Prawo o aktach stanu cywilnego.

 

W dniu 01 marca 2015 r. wchodzą w życie nowe przepisy prawa

- ustawa o ewidencji ludności,

- ustawa o dowodach osobistych

- ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego.

 

Od tego dnia po raz pierwszy obsługa klientów w sprawach dotyczących ewidencji ludności, dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego będzie prowadzona przy pomocy wspólnego dla wszystkich gmin w kraju programu informatycznego „ŹRÓDŁO”.

Aplikacja ŹRÓDŁO została opracowana, zbudowana i wprowadzona na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, co oznacza że zadania te będą wykonywane na zasadach i w granicach określonych przez ministerstwo.

Pracownicy urzędu realizujący ww. zadania zdali egzamin z obsługi systemu i są merytorycznie przygotowani do wykonywania zadań , na podstawie nowych przepisów prawa i przy użyciu nowego oprogramowania.

Mając na uwadze skalę całego przedsięwzięcia prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość w początkowym okresie wdrażania nowej aplikacji do obsługi mieszkańców  w zakresie spraw obywatelskich i stanu cywilnego.

 

Ustawa o dowodach osobistych ( Dz. U. 167,poz.1131 ze zm.)

Od 01 marca 2015 r. będzie obowiązywał nowy wzór dowodu osobistego, w którym brak będzie informacji o wzroście, kolorze oczu, a także graficznego odwzorowania podpisu oraz adresu zameldowania.

 Dowody osobiste wydane przed wejściem w życie nowych przepisów zachowują swoją ważność i nie ma konieczności ich wymiany na dokument zgodnie z nowym wzorem.

 Jak do tej pory wymianie będzie podlegał dowód osobisty w przypadku upływu termin ważności, zmiany danych w nim zawartych lub zniszczenia dokumentu. Dowód osobisty nadal będzie wydawany nieodpłatnie. Czas oczekiwania na nowy dowód wyniesie 30 dni.

Dowód osobisty będzie wydawany na okres 10 lat, za wyjątkiem wydawanych dla małoletnich poniżej 5 roku życia –okres ważności 5 lat.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście. W przypadku osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnej albo posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych – wniosek składa odpowiednio jeden z rodziców, opiekun prawny, albo kurator.

Ułatwieniem dla mieszkańców jest złożenie wniosku osobiście w postaci papierowej , w siedzibie dowolnej gminy w Polsce. Dowód osobisty będziemy odbierać osobiście w siedzibie organu , w którym został złożony wniosek.

Ustawa o ewidencji ludności ( Dz. U. Nr 217, poz. 1427 ze zm.).

Zameldować się na pobyt stały będzie można z jednoczesnym wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca pobytu.

Zmieniają się zasady wydawania zaświadczeń.  W przypadku zameldowania na pobyt stały zaświadczenie będzie wydawane z urzędu i będzie ono ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania. W innych przypadkach zaświadczenie będzie wydawane na wniosek klienta i wówczas będzie podlegało opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014r., poz.1741)

Akty stanu cywilnego papierowe zostaną zastąpione aktami elektronicznymi.

Nowe akty urodzenia, małżeństwa i zgonu  po 1 marca 2015r. będą tworzone w centralnym rejestrze stanu cywilnego. Dotychczasowe akty papierowe przechowywane w archiwum USC będą sukcesywnie przenoszone do centralnego rejestru stanu cywilnego przy pomocy aplikacji ŹRÓDŁO.

1 marca 2015r. elektroniczny rejestr będzie pusty.

Oznacza to, że może wydłużyć się czas wykonania niektórych czynności takich jak sporządzenie aktu urodzenia, aktu zgonu czy wydanie odpisu aktu stanu cywilnego z USC.

Ułatwieniem dla obywateli będzie możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego w dowolnym urzędzie stanu cywilnego.

Od dnia 01 stycznia 2015r. nastąpiła  zmiana w ilości wydawanych odpisów aktu stanu cywilnego, bezpośrednio po sporządzeniu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu. Zamiast trzech bezpłatnych odpisów jest wydawany tylko jeden. W przypadku potrzeby uzyskania większej ilości odpisów należy złożyć odrębny wniosek o ich wydanie i podlegają one opłacie skarbowej tak jak do tej pory: 22 zł - odpis skrócony, odpis na druku wielojęzycznym, 33 zł odpis zupełny.

Nowością jest możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza lokalem urzędu stanu cywilnego, gdy wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu   związek małżeński. Za ślub poza lokalem będzie pobierana dodatkowa opłata w wysokości 1.000 zł. i  opłata skarbowa: 84 zł za sporządzenie aktu małżeństwa.

 

Metadane

Źródło informacji:Łukasz Pietrasik
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Łukasz Pietrasik
Data wprowadzenia:2015-02-20 11:21:02
Opublikował:Łukasz Pietrasik
Data publikacji:2015-02-20 11:24:35
Ostatnia zmiana:2015-02-20 11:25:31
Ilość wyświetleń:2181
Urząd Miejski Ozorków
Wigury 1, 95-035 Ozorków

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij